Aydin Aho: "Vi har ökat publiksnittet med 50 procent"
Redaktionen ringde upp Assyriskas klubbchef, Aydin Aho, för att ta del av hans åsikter om publikfrågan i Allsvenskan och hur det står till i Superettan och Assyriska på den fronten. Aho menar, liksom journalisten i artikeln, att orsaken till publiktappet på de allsvenska arenorna beror på den tidiga starten. Däremot menar han att publiksnittet för Superettan ökat i år och att Assyriska ligger rätt till i planeringen rörande dito.
Det har varit en stor debatt om publiktappet kring de svenska fotbollsarenorna med fokus på Allsvenskan. Vad är orsaken till att publiksnittet sjunkit tror du?
- Mycket har att göra med den tidiga säsongstarten då marken varit täckt av snö och minusgrader. Det bådar för dåliga planer och därmed dålig fotboll, dessutom är det inte lockande för åskådarna att komma till arenan när det är kallt. Dessa omständigheter gör att man ser matchen på TV eller helt inte tycker att produkten inte är tillräckligt attraktiv. Den negativa spiralen verkar ha följt med från säsongsstarten och hållt i sig under våren.
Hur står det till i Superettan och Assyriska?
Beträffande Superettan har publiksnittet faktiskt ökat och uppmärksamheten har aldrig varit större. För Assyriskas del så ligger vi i nivå med det vi förväntat oss. Däremot har vi kunnat se att i enstaka matcher har publiken saknats, det har till stor del att göra med det varma sommarvädret, konkurrensen med VM matcherna samt tv sända Superetta matcher. Tv-sändingarna har fördubblats jämfört med förra säsongen, exponeringen är i grunden positiv för Superettan, men det innebär även att vissa fördrar TV-soffan framför arenan. Sammantaget har Superettans varumärke växt och avståndet till Allsvenskan känns mindre rent sportsligt.
Har klubbledningen något uttalad handlingsplan beträffande publikfrågan och vad som kan göras för att öka snittet?
- Det finns en långsiktig handlingsplan som klubben arbetat med de senaste åren. Vidare har vi haft en positiv utveckling där vi ökat publiksnittet med närmare femtio procent de senaste tre åren. Detta är vi väldigt nöjda med samtidigt som våra ambitioner är att ständigt ta nya kliv i utvecklingen. Vi vill successivt öka publiken genom att erbjuda en attraktiv produkt och utveckla arrangemanget runt matcherna.
Vad för typ av evenemang?
- Vi vill locka ungdomar och barnfamiljer i högre grad, vi har diskuterat alltifrån familjepriser till att ordna aktiviteter för barnen under matcherna för att locka dessa. Vi kommer att prova på diverse aktiviteter under sommaren och hösten för att se vad vi får för genomslag. Vi börjar redan till helgen mot Trollhättan där alla kan köpa matchbiljetten för halva priset.
Om man ska tänka kortsiktigt, vad kan man göra för att öka publiksnittet?
- Vi har haft funderingar på att ändra priset under sommaren, denna årstid påverkar publiksnittet mest då det är många som reser bort eller väljer att göra annat än att se på fotboll. Därför har vi bl.a. tagit beslutet om att halvera biljettpriset nu till helgen. Vi är medvetna om situationen och inte ensamma i detta, det är viktigt att vi agerar proaktivt i publikfrågan och inte sitter där med mössan i handen när väl publiken inte kommer.
Assyriska beskrivs ofta som hela Södertäljes lag, präglar denna bild publiken under matcherna?
- Jag tycker att den gör det i allt högre grad. Utveckling är positiv de senaste åren och publiken speglar bilden av Södertäljes befolkning alltmer, däremot inte sagt att vi är där. Vi jobbar brett, med skolorna, andra idrottsföreningar och samarbetspartners, vi är inte nöjda och vi tror att det finns potential att öka publiktillströmningen. Det sportsliga resultaten påverkar givetvis också publiken, men utvecklingen är dock positiv och det känns som vi är på rätt väg.